HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANAPO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

VYHLEDÁVÁNÍ
Vyhledávací centrum
Encyklopedie FoS
DNY TRADIČNÍ KULTURY
O dnech Tradiční kultury
Idea a význam projektu
Zprávy a články
KALENDÁŘ AKCÍ
Kalendář Tradiční kultury
Kalendář folklorních akcí
Kalendář folklorních festivalů
Kalendář C.I.O.F.F.
Kalendář I.O.V.
PARTNEŘI PROJEKTU
Folklorní sdružení ČR
Národné osvetové centrum
Folklórna únia Slovenska
Nógrád Megyei Kozmuvelodési es Turisztikai Intézet
Národní ústav lidové kultury
Valašské muzeum v přírodě
Obec Slováků v ČR
Legnické centrum kultury
VÍTEJTE V ČESKU
O české republice
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Gastronomické speciality
VÍTEJTE NA SLOVENSKU
O Slovenské republice
VÍTEJTE V POLSKU
O Polské republice
VÍTEJTE V MAĎARSKU
O Maďarsku
PARTNEŘI DTK
FOLKLORNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY


 
 

MAJEROVÁ Marie [ Osobnost ]

Marie Majerová (1892-1967) pocházela z Úval u Prahy. Po ukončení měšťanské školy pracovala jako služebná a o rok později jako písařka v Praze. Nějaký čas pobývala ve Vídni a v Paříži. Vstoupila do KSČ (1921) a stala se redaktorkou Rudého práva. Začátkem třicátých let odešla ze strany a věnovala se pouze literatuře.
Ve svém prvním tvůrčím období se Majerová zajímala o ženskou psychologii - výsledkem jsou povídkové soubory Povídky z pekla (1907), Plané milování (1911), román Panenství (1907) aj. Tento tematický okruh uzavřela po I. sv. válce knihou Mučenky (1921). Z tohoto období je i román Náměstí republiky (1914), jehož děj se odehrává v Paříži. Jde o příběh mladého litevského emigranta, který chce nalézt v pařížském prostředí lidi ochotné uskutečnit ideál nové společnosti. Setkává se však pouze s planým řečněním a sobeckými cíli. Když na májové demonstraci vystřelí do skupiny policistů, vyznívá jeho čin jako prázdné gesto. V roce 1919 vydala Majerová knihu lyrických fejetonů Z luhů a hor (později s názvem Má vlast).
Podobně jako v Náměstí republiky i v románě Nejkrásnější svět (1923) užívá autorka formy monobiografie (tj. prózy věnované jednomu hrdinovi). Vypráví příběh Lenky Bilanské - mladé ženy toužící po sebeurčení a hledající cestu k dělnickému hnutí.

V románě Přehrada (1932) Majerová vykreslila široký obraz současnosti a zároveň zachytila množství lidských osudů. Používá krátkých na sebe navazujících obrazů (podobné metodě filmových záběrů a střihů), v nichž se prolíná několik dějových pásem. Do románu také vsadila utopický obraz vítězné proletářské revoluce v Praze.
V knize Siréna (1935) se Majerová snad nejvíce přiblížila své představě o socialistickém románu. Na osudech čtyř generací hutnicko-havířské rodiny Hudců vykreslila vývoj dělnického hnutí na Kladensku od poloviny 19. stol. po první světovou válku.
Své vrcholné dílo Havířská balada (1938) spisovatelka rozvrhla do tří kapitol. V první užívá vnitřního monologu Rudly Hudce, který ve chvíli, kdy se cítí ohrožen, rekapituluje svůj život po odchodu z Čech za prací do Německa. Druhou kapitolu tvoří autorčino vyprávění o osudu Hudce za I. světové války. Ve třetí kapitole vypráví Hudcova žena o životě jejich rodiny po návratu do vlasti. Zajímavé jsou spisovatelčiny publicistické práce. Zážitky z cest zachytila v knihách Dojmy z Ameriky (1920) nebo Africké vteřiny (1933). Z tvorby pro děti se častých reedicí (opakovaných vydání) dočkala Robinsonka (1940).
Díla Marie Majerové po II. sv. válce nedosahují zdaleka dřívějších uměleckých kvalit.

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Osobnost
AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 09.11.2004 v 08:39 hodin

Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA