HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANAPO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

VYHLEDÁVÁNÍ
Vyhledávací centrum
Encyklopedie FoS
DNY TRADIČNÍ KULTURY
O dnech Tradiční kultury
Idea a význam projektu
Zprávy a články
KALENDÁŘ AKCÍ
Kalendář Tradiční kultury
Kalendář folklorních akcí
Kalendář folklorních festivalů
Kalendář C.I.O.F.F.
Kalendář I.O.V.
PARTNEŘI PROJEKTU
Folklorní sdružení ČR
Národné osvetové centrum
Folklórna únia Slovenska
Nógrád Megyei Kozmuvelodési es Turisztikai Intézet
Národní ústav lidové kultury
Valašské muzeum v přírodě
Obec Slováků v ČR
Legnické centrum kultury
VÍTEJTE V ČESKU
O české republice
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Gastronomické speciality
VÍTEJTE NA SLOVENSKU
O Slovenské republice
VÍTEJTE V POLSKU
O Polské republice
VÍTEJTE V MAĎARSKU
O Maďarsku
PARTNEŘI DTK
FOLKLORNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY


 
 

LETECKÁ BITVA NAD BÍLÝMI KARPATY [ Historie (archivní dokument) ]

29. srpen 1944 - datum, které je již šest desetiletí velmi silně vepsané do povědomí mnoha pamětníků válečných událostí. Den, který pro některé znamenal počátek útrap v zajateckých táborech, pro jiné trvale uzavřel knihu života. Co se vlastně odehrálo v tento slunečný srpnový den?
V 7 hodin ráno, po předchozím leteckém průzkumu, odstartovaly svazy těžkých amerických bombardérů 15. USAAF B-17 Flying Fortress a B-24 Liberator převážně z Amendoly, americké základny v Itálii, plnit stanovené úkoly toho dne označené jako mise č. 263. Cílem bombardování se stala dvě strategicky významná místa na severu Moravy. Jedním rafinérie ropy v Přívoze, druhým ostravské nákladní nádraží, kde se v tu dobu koncentrovala německá vojenská technika určená pro východní frontu. O významnosti těchto cílů svědčí i reakce německých vzdušných sil. Přesně časově i prostorově propracovaný protiútok německých stíhačů měl rozbít formace amerických bombardérů a odvrátit zničení vytyčených cílů.
Bylo několik málo minut po desáté hodině dopolední, když se první B-17 č. 473 "MY BABY", po mnoha zásazích německých stíhačů, rozpadla u osady Predbošáčky na slovensko-moravském pomezí. Americký stíhací doprovod pro značně velký letový koridor bombardérů nemohl v době útoku lufftwafe zajistit účinnou obranu a jen půlpalcové kulomety na palubách Fortressů a Literátorů musely odrážet jeden útok za druhým. Následující okamžiky zpečetily osudy dalších letounů a jejich osádek v blízkosti moravských vesnic Sidonie, Šanova, Rudic, Krhova, Kašavy, Liptálu a mnoha dalších. Velká část této těžké letecké bitvy se rychle přenesla do vzdušného prostoru Slavičína. Pouhých několik minut trval urputný souboj dvou protivníků na jehož konci zůstalo mnoho mrtvých a raněných na obou stranách. Slavičín se o dva dny později stal svědkem pohřbu 28 amerických letců, kteří havárie svých pevností nepřežili a byli posváženi do Slavičína. Ti, kteří přežili a byli zajati, museli nastoupit strastiplnou cestu po zajateckých táborech v Evropě. Ztráty však zaznamenala i německá strana a to hned několik. Americké stíhací mustangy P-51 a dvoutrupé lightningy P-38, i přes krátké zdržení, dokázaly velmi rychle vyčistit celý prostor a sestřelit některé z dorážejících stíhaček německého luftwaffe. Jedna Bf109G se po sestřelu zabořila do rozbahněné lesní půdy mezi Lipovou a Slopným a pilot i přes potíže s řízením stíhačky dokázal letoun opustit a zachránit se na padáku. Další Bf 109 se neovladatelně zřítila do prostoru obce Jasenná, když její německý 22 letý pilot Walter Strenge z II/JG-5 byl již mrtev před dopadem na zem. Nejinak skončila i další stíhačka v lesním prostoru u Vizovic. I když německých ztrát bylo mnohem víc, přesto to byla jen malá kompenzace v poměru k americkým ztrátám na letounech a především na životech mladých lidí.
Nebyl to však jen Slavičín, kde se odehrával pohřební akt, ale i Rudice měly své oběti a pohřeb dvou Američanů, zde na rozdíl od Slavičína, kde se jednalo o pohřeb za hřbitovní zdí a bez účasti lidí, květin a úcty k padlým, byl aspoň částečně veden křesťansky a s vojenskou poctou. Slavičín se tak stal místem jednoho z největších hromadných hrobů amerických letců na našem území. Moravská půda však neměla uchovávat dlouho ostatky těchto statečných lidí a v září roku 1946 byla za velké účasti veřejnosti, vojenských a církevních činitelů provedena exhumace a převoz ostatků na vojenské hřbitovy v západní Evropě zejména ve Francii v St. Avold.
Šedesátého výročí letecké bitvy v roce 2004 účastnily velké počty občanů z moravské i slovenské strany, včetně krajských a státních zástupců Česka, Slovenska a USA. Ve věku 81 let poctil kraj svou návštěvou přímý účastník bojů, letec - navigátor Loy Dickinson, jemuž při této příležitosti přijal čestné občanství z rukou starosty města Slavičín.
Závěrem je nutné připomenout, že i po tolika letech se podařilo mnoho věcí z některých sestřelených letounů obou stran uchovat ve slavičínském muzeu. Nejsou to však jen součástky havarovaných letadel, ale i fotografie a různé osobní věci pilotů.

UMÍSTĚNÍ


AKTUALIZACE: Marie Rumplíková (Informační centrum Slavičín) org. 56, 29.08.2005 v 16:37 hodin

Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA