HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANAPO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

VYHLEDÁVÁNÍ
Vyhledávací centrum
Encyklopedie FoS
DNY TRADIČNÍ KULTURY
O dnech Tradiční kultury
Idea a význam projektu
Zprávy a články
KALENDÁŘ AKCÍ
Kalendář Tradiční kultury
Kalendář folklorních akcí
Kalendář folklorních festivalů
Kalendář C.I.O.F.F.
Kalendář I.O.V.
PARTNEŘI PROJEKTU
Folklorní sdružení ČR
Národné osvetové centrum
Folklórna únia Slovenska
Nógrád Megyei Kozmuvelodési es Turisztikai Intézet
Národní ústav lidové kultury
Valašské muzeum v přírodě
Obec Slováků v ČR
Legnické centrum kultury
VÍTEJTE V ČESKU
O české republice
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Gastronomické speciality
VÍTEJTE NA SLOVENSKU
O Slovenské republice
VÍTEJTE V POLSKU
O Polské republice
VÍTEJTE V MAĎARSKU
O Maďarsku
PARTNEŘI DTK
FOLKLORNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY


 
 

Strašidelný pastýř na Rejvízu má dvojníka. Důchodce z Opavy.

Je Jiří Gill z Opavy potomkem pastýře Gilla, který straší na Rejvízu ? Nebo snad dvojníkem této slavné postavy, podle pověsti navěky odsouzena odměňovat spravedlivé a trestat hříšníky ?
Jedno je jisté, každý kdo si porovná portrét pastýře vyobrazený na Penzionu pastýře Gilla a pak uvidí tohoto sedmdesátiletého opavského důchodce v kožešinovém kabátě, klobouku se sojčím peřím a dlouhou pastýřskou holí, neváhá tvrdit, je to pastýř Gill.
Gilla objevil pokladní.
"Mám v okolí Zlatých Hor spoustu přátel a často tam zavítám. Jednou jsem si šel prohládnout mechová jezírka na Rejvízu a chystal jsem se platit vstupné. Muž v pokladně se na mě podíval a řekl : Ty jsi tady doma pastýři Gille, přece nebudeš platit vstupné. Tak jsme s kamarády této podoby využili, pořídil jsem si pastýřsský kostým a na různých místních slavnostech se ze mě stává pastýř Gill. Lidé si mě fotí a na poslední slavnosti na Černé Opavě si mohou zdokumentovat, že existuji ve dvou podobách. Byl tam totiž současně i kolega, který se pohybuje přímo na Rejvízu," vysvětluje tento vitální učitel na penzi.
A jak to tenkrát s pastýřem Gillem vlastně bylo ? "V místech kde je nyní mechové jezero stálo město Hunohrad. Lidé tam žili rozmařilým způsobem, páchali zlo a nevěřili v Boha. Stejný by i pastýř Gill, který holdoval alkoholu a smilnil s ženami. Když mu jednou selka podala k jídlu jen suchý chleba, vztekle jim praštil o zem. To rozlobilo Boha natolik, že když se objevila jeho tvář všichni zkameněli hrůzou," vypráví pověst Gill a pokračuje, že celý Hunohrad se propadl do hlubin jezera, jen Gill zůstal stát se vztyčeným prstem k nebi.
"Za trest nyní musí chodit po krajině, dobré odměňovat a ty zlé tím prstem pošťuchovat a zesměšňovat je vymýšlením různých taškařic," končí Jiří Gill, kterého kromě historie zajímá také botanika. Když mají v alboretu v Novém Dvoře nouzi o průvodce, je to právě on kdo se této povinnosti ujme. Nezapře ani své výtvarné nadání. Kam příjde, tam maluje.
Gill býval i učitelem.
Za svůj život vystřídal spoustu různých zaměstnání. "Za minulého režimu jsem musel v osmašedesátém odejít ze školství a stal jsem se kopáčem. S partou dělníků jsem kladl kabely. Napřed jim vadilo, že nechodím do hospody a raději jdu do divadla, ale pak si zvykli. Byly to zlaté časy. Žádné starosti a na tehdejší dobu jsme měli spoustu peněz," popisuje éru kopáče Gill, který potom zakotvil na dva roky v bruntálském muzeu a pak v Opavě ve Stanici mladých přírodovědců.
Liana Melecká
Mladá Franta DNES ze dne 11.srpna 2006

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

DALŠÍ INFORMACE: Rejvíz
Zveřejněno 10.11.2006 v 10:00 hodin

Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA