HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANAPO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

PARTNEŘI DTK
FOLKLORNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY


 
 

Přehlídky dětských souborů

V jihlavském Domě kultury se uskutečnila v sobotu 9. června Celostátní přehlídka dětských folklorních souborů, kterou uspořádala ARTAMA Praha. Dvanáct nejlepších kolektivů z celé republiky, které byly vybrány na regionálních kolech soutěže, zde předvedlo výsledky své práce sobě navzájem i nepříliš početnému publiku.
Domácí Šípek zaujal rozverným pásmem Posvícenský chomout, brněnský Púčik vtipným scénickým podáním písně Slúžil som, slúžil... Stázka z Teplé přinesla folklor z Chebska s použitím německého nářečí zvaného egerlendr, Slavičánek prezentoval řemeslnické tance v pásmu Až já budu velký. V pásmu plzeňské Jiskřičky nechyběly (stejně jako u Stázky) typické mateníky v pásmu Kominíčku můj. V Říkařkách z Čeladné Ostravičky z Frýdku Místku se představily napřed dívky, pak chlapci v technicky náročném tanci se stoličkami.
Orlovanka z Orlové vystoupila s pásmem Na tej našej lúce, v němž předvedly své hry děvčata i chlapci. V Hrátkách naší čeládky Prácheňáčku ze Strakonic chodili chlapci na chůdách. Pletení košíků s krásnými starobylými písněmi ukázal soubor Malý Záhoran z Ústí u Hranic. Vtipné pásmo Formani pardubického Perníčku využívalo písně o koních. Neméně nápaditě se v pásmu kunovického Handrláčku střídaly v provedení děvčat a chlapců pradlenky a žáby (U rybníka). Zajímavý program uzavřelo písňově taneční pásmo pražského Rozmarýnku Poslechněte lidé málo.
Všechny soubory předvedly za doprovodu kvalitních muzik zajímavá pásma. Menší děti, ale i dospívající mládež ukázaly jak dětské hry, tak i různé zvyky a tance, vesměs odpovídající věku tanečníků - neobjevilo se přebírání repertoáru dospělých souborů. Výběrem z regionálních kol byly zastoupeny téměř všechny národopisné oblasti, až na výjimku - chyběl folklor z Brněnska. Z Brna byl totiž vybrán soubor Púčik, který zpracovává slovenský folklor. Jeho výborné pásmo si ovšem zasloužilo pozvání na přehlídku, ale měl zde být spíše jako host.

Platnost obrázku vypršela.

V neděli 17. června se kroměřížský Dům kultury zaplnil dětmi v krásných krojích při Zemské přehlídce moravských a slezských dětských folklorních souborů, kterou uspořádalo Folklorní sdružení ČR a která se zde konala již po páté. Původní záměr uspořádat ji na Velkém náměstí neumožnilo nepříznivé počasí, ale jeviště Domu kultury bylo možná vhodnější než obrovité pódium na náměstí. Na zemské přehlídce se sešlo třináct souborů z Moravy a Slezska, které byly doporučeny k postupu na regionálních kolech. Svá vystoupení předvedly ve dvou programových blocích - dopoledním a odpoledním. Byly zde zastoupeny všechny národopisné oblasti, nejvíce kolektivů bylo ze severomoravských oblastí - Valašska, Lašska a Slezska.
Tuto oblast zastupoval hned první soubor - Soláněk z Hutiska - Solance s pásmem řemeslnických tanců. K nejzajímavějším patřila dívčí obchůzka s májíčkem (připomínající královničky) opavského souboru Úsměv. Rovněž vystoupení Klobučánku z Valašských Klobouk, v němž se navzájem škádlili chlapci s děvčaty, přivedlo na jeviště již dospívající mládež. Laczka z Bystřice nad Olší dala naopak příležitost malým dětem. Pásmo Malé Ondřejnice ze Staré Vsi nad Ondřejnicí s názvem V tym fojtovym dvoře pěkně uvedl tanec starodávný. Děti ze zlínského Vínku si nápaditě hrály na masopust. Zatímco všechny soubory doprovázely kvalitní muziky (většinou dětské), Grunik z Ostravice programově působí bez muziky a ve svém pásmu Výlet se díky výbornému zpěvu zcela bez doprovodu obešel.
Slovácko reprezentovaly tři soubory. Veličánek, jehož muzika byla jako jediná čistě chlapecká (jinak často v muzikách dívky i převažovaly), v pásmu V pondělí na jarmak půjdem zaujal výborným zpěvem, ale i celkovým jevištním projevem mladších dětí. Podobné věkové složení měla i čejkovická Iskérka, v jejímž vystoupení se opět škádlily dívky s chlapci, a Děcka z Kunovic se zajímavým pásmem o máku. Větší děti účinkovaly v pásmu Klásku z Kralic na Hané i v řemeslnických tancích Křenováčku.
Naopak doslova okouzlily diváky nejmenší děti z mateřské školy souboru Kvítek z Telče svými bezprostředními dětskými hrami a úžasným temperamentem zcela uchvátil publikum host přehlídky - soubor Barunka z České Skalice - ve svých vtipných pásmech Poprchává (o sušení sena) a U muziky.
Obě přehlídky byly dokladem vysoké úrovně našich nejlepších dětských souborů a ukázaly, že není třeba mít obavy o budoucnost folkloru, protože nejmladší generace je pod vedením svých vedoucích, učitelů i rodičů velmi dobrým pokračovatelem našich tradic.

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím 1 názor)

09.12.2001 v 12:22Jan Mička

Tento článek je ve FOLKLORU 5/2001 zařazen v rubrice "Aktuálně z činnosti výboru a sekretariátu FoS ČR". Nepochopil jsem proč, když hned v první větě pan Šafařík píše, že přehlídku organizovala Artama. Nemusím číst výpis třiceti souborů nějakého festivalu či přehlídky, který je největším objemem písmenek v textu článku. (Jako přehled účastníků té či oné přehlídky si však v obsahu časopisu tuto rubriku dokáži představit, ba si myslím, že tam patří!) Omleté formulace -jak nemusíme mít obavy o budoucnost folkloru, jak děti folklor potřebují a mají ho rády i v tomto přetechnizovaném světě. Viz také Josef Gajdoš v jiném místě. Pavel Šafařík bez uzardění napíše ve zprávě z kroměřížské přehlídky, že děti z telčského souboru Kvítek okouzlily diváky svými bezprostředními dětskými hrami, a v druhém příspěvku v tomtéž čísle napíše, že pořad Nedaleko města Brna přinesl především autentický folklor. Jsem si jistý, že pan Šafařík je zhloubi duše přesvědčen o pravdivosti své výpovědi. Kdybych shodou okolností Kvítek v Kroměříži neviděl, byl bych ochoten to brát na vědomí. Já jsem však ten soubor viděl. Působily na mě malé, cvičené dětičky, ve vysokých botách a dospěláckých kloboucích, do kterých paní učitelky natloukly informace. A jako malé cvičené dětičky zareagovaly na diváka, kterému se tato jevištní prezentace líbí. Takto zneužité děti na jevišti opravdu v prezentaci folklorních zvyků, písní a tanců opravdu vidět nemusím - ať mluvím jen za sebe.
Ten samý Pavel Šafařáík, který nedokáže rozpoznat, že autentický folklor na Brněnsku v současném scénickém folkloru ani trochu není a to co to je, je snad kopie, ohlas, rekonstrukce, tedy folklorizmus. A ještě jednou ten samý Pavel Šafařík, který se rozplývá nad falešností bezpostřednosti Kvítku, zvedá prst! - dejte si pozor VY, kteří byste chtěli okusit přebírání repertoáru dospělých souborů! A jaké jsou vlastně hry dětí? Asi nevíme, že děti vždycky opisovaly a napodobovaly dospělé a není na tom nic, a takové jsou i dětské hry. A naposled pane Šafaříku - opravte mě, tvrdím-li, že jako jeden z představitelů FoS máte - nebo jste měl - možnost ovlivňovat přípravu kritérií výběru souborů na jednotlivá postupová kola přehlídek. Proč tedy ten postesk, že na přehlídku nepatřil Půčik z Brna, zpracovávající slovenský folklor?! Není snad z Brna?
Zkrátka my ten folkor v těch souborech musíme najít stůj co stůj!


DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 10.10.2001 v 21:05 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA