HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANAPO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

VYHLEDÁVÁNÍ
Vyhledávací centrum
Encyklopedie FoS
DNY TRADIČNÍ KULTURY
O dnech Tradiční kultury
Idea a význam projektu
Zprávy a články
KALENDÁŘ AKCÍ
Kalendář Tradiční kultury
Kalendář folklorních akcí
Kalendář folklorních festivalů
Kalendář C.I.O.F.F.
Kalendář I.O.V.
PARTNEŘI PROJEKTU
Folklorní sdružení ČR
Národné osvetové centrum
Folklórna únia Slovenska
Nógrád Megyei Kozmuvelodési es Turisztikai Intézet
Národní ústav lidové kultury
Valašské muzeum v přírodě
Obec Slováků v ČR
Legnické centrum kultury
VÍTEJTE V ČESKU
O české republice
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Gastronomické speciality
VÍTEJTE NA SLOVENSKU
O Slovenské republice
VÍTEJTE V POLSKU
O Polské republice
VÍTEJTE V MAĎARSKU
O Maďarsku
PARTNEŘI DTK
FOLKLORNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY


 
 

Koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava z cyklu koncertů "Jeunesses Musicales" aneb Cimbalistovy lapálie

Diváci a posluchači v Ostravě měli ve čtvrtek 29. ledna 2004 možnost nevšedního zážitku.
Konal se již tradiční koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava s mladými umělci "Jeunesses Musicales", na kterém tentokrát vystoupili čtyři vynikající mladí umělci: dirigent Jakub Hrůša, trumpetista Lukáš Pohunek, hráč na baján Jan Meisl, klavírista Alexandr Starý a cimbalista Daniel Skála. Byla to krása!
V podání těchto umělců spolu s orchestrem janáčkovy filharmonie Ostrava a za dirigování pouze 22 letého Jakuba Hrůši jsme mohli slyšet "Koncert pro trubku". Arutunjana, "Koncertino pro cimbál a orchestr" Jaromíra Dadáka, vlastní skladbu Jana Meisla "Tance lásky a vášně"(Fantazie pro baján a orchestr), "Tanec mrtvých" Ferenze Lista (skladba pro klavír a orchestr) a také "Uherskou rapsodii č. 2" ferenze Liszta skvěle dirigovanou zpaměti Jakubem Hrůšou.
Byla to opravdu nádhera!!!
Ale právě při tomto koncertu jsem si uvědomila, jak to mají "průkopníci" - ať už v jakémkoliv oboru - těžké a jak si musí vyšlapat a vybojovat své cestičky, které Ti ostatní už mají krásně uhlazené. Trumpetista si přinese svou trumpetu i s dusítkem v kufříku, odzkouší, zahraje a zase si ji v pohodě odnese. Tak i hráč na baján (pro neznalce knoflíková harmonika) si svůj nástroj může přinést i odnést v kufru a to v nejhorším i pěšky. Nejlépe je na tom klavírista - přijde, usedne k dokonale naladěnému nástroji, skvěle zahraje a opět v klidu odejde.
Ne tak cimbalista pokoušející se hrát klasickou hudbu se symfonickým orchestrem. Sledujte se mnou jeho peripetie, pokud chce absolvovat takovýto skvělý koncert:
1. Sehnat, domluvit si, půjčit si cimbál, odpovídající dané akci - tedy nástroj koncertní, kterých není až tak mnoho
2. Zajistit si jeho odvoz do koncertní síně včetně naložení a vyložení do auta a z něj a také vynesení po schodech
3. Naladit nástroj po převozu na zkoušku, neboť se hrkotáním v autě nutně rozladil
4. Po zkoušce zajistit uložení cimbálu na bezpečné místo
5. Opětné drobné naladění na generálku - není přece možno hrát s profesionály na rozladěný nástroj
6. Domluvit a zaplatit si ladiče, který nástroj dokonale naladí - aby to nebyla ostuda
7. Odehrát koncert
8. Zajistit odnesení, odvoz, vrácení a uložení zapůjčeného nástroje.
CO K TOMU DODAT???
Děkuji všem sólistům i orchestru za skvělý zážitek, ale upřímně, moc se těším na doby, kdy i cimbalista účinkující na koncertě vážné hudby bude brán jako koncertní umělec se všemi výhodami a ne jako nosič, řidič, ladič..., který mimo jiné na tento nástroj umí i hrát.
Vím, že toto je hudba budoucnosti, ale já jsem povahou optimista a věřím, že se toho jednou dočkám. Vždyť každý průkopník má právo na uznání a já věřím, že...

Helena Skálová

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

Zveřejněno 04.02.2004 v 14:22 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA