HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANAPO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

VYHLEDÁVÁNÍ
Vyhledávací centrum
Encyklopedie FoS
DNY TRADIČNÍ KULTURY
O dnech Tradiční kultury
Idea a význam projektu
Zprávy a články
KALENDÁŘ AKCÍ
Kalendář Tradiční kultury
Kalendář folklorních akcí
Kalendář folklorních festivalů
Kalendář C.I.O.F.F.
Kalendář I.O.V.
PARTNEŘI PROJEKTU
Folklorní sdružení ČR
Národné osvetové centrum
Folklórna únia Slovenska
Nógrád Megyei Kozmuvelodési es Turisztikai Intézet
Národní ústav lidové kultury
Valašské muzeum v přírodě
Obec Slováků v ČR
Legnické centrum kultury
VÍTEJTE V ČESKU
O české republice
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Gastronomické speciality
VÍTEJTE NA SLOVENSKU
O Slovenské republice
VÍTEJTE V POLSKU
O Polské republice
VÍTEJTE V MAĎARSKU
O Maďarsku
PARTNEŘI DTK
FOLKLORNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY


 
 

Improvizace Jaroslava Tůmy

Časopis Folklor 2/04
Jméno Jaroslava Tůmy není známo jen milovníkům varhanního umění. Docent pražské HAMU je proslulý rovněž jako pohotový hráč na cembalo, schopný se při doprovodu sólistů pohotově přizpůsobit, třebas i změnou původní tóniny. U varhanního pultu se jeho pohotovost uplatní v rychlém ovládnutí nástroje, který se mu právě dostane pod ruce, v brilantní prstové technice, konečně pak improvizačním umění "par excelence". Plzeňané mají štěstí, neboť Jaroslav Tůma se do Plzně často vrací, aby v samostatném recitálu předvedl zvukové možnosti varhan chrámu sv. Bartoloměje. O adventních nedělích si je v kratších vstupech mohli po sobě vyzkoušet i Tůmovi žáci.
Poslední adventní zastavení 21. 12. 2003 ve tři hodiny odpoledne pak patřilo jejich pedagogovi, který čtyřmi vstupy vytvořil hudební předěl při čtení evangelia. Jako posluchače, spjatého s folklorem, mne zaujal především vstup třetí a čtvrtý. Předposlední byl vystavěn na hudebním materiálu dvou koled ze Sušilovy sbírky - Marie a Alžběta (s incipitem Byla cesta, byla ušlapaná... a Josef, můj kochany Josef...), v nichž se proslulý varhaník hráčsky zaskvěl všemi finesami práce s oběma nápěvy. V mohutném, zvukově efektním závěru nechal posluchačům pocítit účinek sestupné velké tercie, tvořící závěr prvního z nich. Poslední improvizace na téma koledy Slyšte, slyšte pastuškové..., zněla zpočátku téměř rokokově, téma v ní bylo zpracováno variační technikou, aby se posléze uvolnilo v evolučnímu toku, který - protkán několika virtuózními chromatickými postupy - opět gradoval k mohutnému, zvukově efektnímu závěru.

Marta Ulrychová

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 09.04.2004 v 07:32 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA