HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANAPO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

VYHLEDÁVÁNÍ
Vyhledávací centrum
Encyklopedie FoS
DNY TRADIČNÍ KULTURY
O dnech Tradiční kultury
Idea a význam projektu
Zprávy a články
KALENDÁŘ AKCÍ
Kalendář Tradiční kultury
Kalendář folklorních akcí
Kalendář folklorních festivalů
Kalendář C.I.O.F.F.
Kalendář I.O.V.
PARTNEŘI PROJEKTU
Folklorní sdružení ČR
Národné osvetové centrum
Folklórna únia Slovenska
Nógrád Megyei Kozmuvelodési es Turisztikai Intézet
Národní ústav lidové kultury
Valašské muzeum v přírodě
Obec Slováků v ČR
Legnické centrum kultury
VÍTEJTE V ČESKU
O české republice
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Gastronomické speciality
VÍTEJTE NA SLOVENSKU
O Slovenské republice
VÍTEJTE V POLSKU
O Polské republice
VÍTEJTE V MAĎARSKU
O Maďarsku
PARTNEŘI DTK
FOLKLORNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY


 
 

Kresba zachytí více než fotografie

Časopis Folklor 5/04
Vyšlo též v deníku Rovnost, 13. července 2004
Obnova lidových tradic v tuzemských obcích končí často na půl cesty. Lidé se domnívají, že stačí vypůjčit si kyjovský kroj, který bývá označován za nekrásnější, a už mají něco svého. To ale není pravda, je přesvědčena Olga Vlasáková. Podle ní mnohé z těchto vesnic mají své vlastní kroje, byť už dávno zapomenuté. Kroje ukazují bohatost kraje, jeho tradice i zvláštnosti, dodává. Sama se snaží nadšencům pomoci najít původní podobu místních krojů a uvést tak tradici na správnou kolej. Mnohdy je to těžké, ale nejtěžší bývá ty lidi přesvědčit, připomíná.
Oficiální kolekce dokumentující jihomoravské kroje vzniká v dílně brněnské výtvarnice a národopisné sběratelky Olgy Vlasákové. Snaží se zachytit a zdokumentovat nejen podobu krojů a jejich doplňků, ale také dalších méně známých předmětů připomínajících lidové tradice.
Vlasáková, která nedávno oslavila sedmdesátiny, se ve své práci snaží doslova zastavit čas. Kresba dokáže to, co žádná fotografie ne. Může zkombinovat skutečnost a historická fakta, s její pomocí můžeme zachytit detaily, které degenerují nebo už dokonce vymizely, připomíná. Vytvoření každé kresby tak znamená nejen návštěvu v terénu a setkání s pamětníky, ale také téměř detektivní hledání v literatuře a v kronikách. Výtvarnice poukazuje například na kroje z Podluží, na něž se místo vyšívaných částí dostala výzdoba malovaná. Takový styl výzdoby si protiřečí jak s podstatou materiálu, tak s praktičností - vždyť i kroje bylo potřeba prát, dodala. Pozitivním příkladem pro ni je naopak Vracov, kde právě s pomocí kreseb vracejí tamním krojům původní podobu.
Z děl, která vytvoří, by Vlasáková do budoucna chtěla vytvořit knihu. Zatím je přibližuje na výstavách, například na té, kterou jí připravili v muzeu v Kobylí. Sama však ani není schopna odhadnout, kolik krojů jí k současným několika desítkám ještě zbývá zdokumentovat. Zdálo by se, že například o Slovácku je vše zachyceno. Pokaždé ale objevuji další a další prvky, které je potřeba zachytit, dodává. Jako příklad uvádí speciálně zdobené svatební koláče či hodové věnce.

Miloš Šenkýř

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 16.09.2004 v 11:18 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA