HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANA UVODNI STRANA HLAVNÍ STRANA UVODNI STRANAPO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY

VYHLEDÁVÁNÍ
Vyhledávací centrum
Encyklopedie FoS
DNY TRADIČNÍ KULTURY
O dnech Tradiční kultury
Idea a význam projektu
Zprávy a články
KALENDÁŘ AKCÍ
Kalendář Tradiční kultury
Kalendář folklorních akcí
Kalendář folklorních festivalů
Kalendář C.I.O.F.F.
Kalendář I.O.V.
PARTNEŘI PROJEKTU
Folklorní sdružení ČR
Národné osvetové centrum
Folklórna únia Slovenska
Nógrád Megyei Kozmuvelodési es Turisztikai Intézet
Národní ústav lidové kultury
Valašské muzeum v přírodě
Obec Slováků v ČR
Legnické centrum kultury
VÍTEJTE V ČESKU
O české republice
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Gastronomické speciality
VÍTEJTE NA SLOVENSKU
O Slovenské republice
VÍTEJTE V POLSKU
O Polské republice
VÍTEJTE V MAĎARSKU
O Maďarsku
PARTNEŘI DTK
FOLKLORNÍ SDRUŽENÍ ČESKÉ REPUBLIKY


 
 

Jak se (h)ladí housle

Časopis Folklor 5/04
Ke svým padesátinám vydal Vojenský umělecký soubor Ondráš Brno svoje další CD, které je živým záznamem premiérového koncertu v kouzelném Mahenově divadle v Brně. Výběr dvanácti skladeb koncertu, který se uskutečnil 28. září 2003, dává možnost posoudit reprodukční um Orchestru lidových nástrojů souboru Ondráš, umocněný dovedností a citem vlastních i hostujících sólistů a primášů, jako je výborný Aleš Smutný, lyrický Jiří Crha, stylový František Koráb, virtuózní Miroslav Hlosta, dobře hrající a zpívající Antonín Bukovský. Připojíme-li k tomu půvabný zpěv Veroniky Ulmanové, jejího pěveckého partnera Aleše Smutného, mužný projev Jana Zaviačiče i Františka Korába, nezdolný temperament Natálie Velšmídové, dovednost tarogatisty Jaroslava Čajky i elán a pečlivost Michala Gani a Michala Ševčíka, pochopíme úspěch tohoto koncertu. Je třeba se zmínit o výborných cimbalistech Martině Krigovské a Antonínu Horehleďovi. Bylo by prospěšné, ale dlouhé, hodnotit kvalitní výkony a uvést souhrn jmen celého orchestru - dalších houslistů, violistů, basistů. Na úspěchu se podílí i kvalitní violončelista Róbert Lacko i klarinetista Martin Ventrča a mnoho dalších.
U hudebních úprav bych uvedl zejména stylově valašské číslo Popovská muzika Jana Rokyty i jeho strhující Szék, kde se zaskvěl houslista M. Hlosta, i Kurucké nálady, dále neobyčejně půvabnou úpravu starodávného A v tej naši zahrodce... Jana Maliny, působivou úpravu Jiřího Plocka Andre krčma gejlom ve zpracování Antonína Špačka i výbornou úpravu Jana Zaviačiče Divácká dědina, stejně tak úpravy Aleše Smutného Oj, jakos ty milý... a V kopčianskom rybníčku... Z nových autorů zdůrazňuji vynikající Sikulský verbuňk v talentovaném zpracování Lubomíra Graffeho, ten dobře vychází z autentické předlohy i velmi aplaudované programové číslo Róberta Lacka Po olašsky, s neobyčejným stylovým romským scatováním a zpěvem Michala Ševčíka i jemu se přibližující věrohodný zpěv Michaly Vaďurové. Pozornost si zasluhuje i hudebně dravá úprava Kod si ja zazpívám... Antonína Bukovského.
Tento výtečný koncert s námětem a v dramaturgii Jiřího Machače byl snímán živě v dobré kvalitě Zbyňkem Perlou a Antonínem Špačkem i Petrem Dvořákem ve spolupráci s pracovníky Mahenova divadla Brno a je věnován i 80. výročí Českého rozhlasu. Produkce Čestmír Komárek, grafická úprava Lenka Gajdová. Distribuce Folklorní sdružení Jánošík.
Když poslechneš toto zajímavé dílo, pochopíš, že jde o obohacení a pohlazení tvé duše.

Jaroslav Jurášek

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

DALŠÍ INFORMACE: Folklorní sdružení ČR
Zveřejněno 16.09.2004 v 11:18 hodin

Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
 
FOLKLORNÍ FESTIVALY
FOLKLORNÍ AKCE
TURISTIKA